OBRAZY TEMPEROWE     Malarstwo temperowe na desce z wykorzystaniem pozłotnictwa, to połączenie dwóch wspaniałych technik, które pozwalają tworzyć obrazy niezwykle dekoracyjne i o przeróżnej tematyce… 

 

Technika tempery jajowej jest trudniejsza od malarstwa olejnego, głównie z powodu szybko wysychającej farby. Z jednej strony bowiem daje możliwość przyspieszenia pracy nad obrazem – z drugiej uniemożliwia dokonania pewnych czynności malarskich. 
Dodatkowym utrudnieniem jest też samo podobrazie. Powinno ono być wykonane z grubej deski z drzewa liściastego (szczególnie do ikon) lub, w innej wersji, z grubej i odpowiednio zagruntowanej sklejki. Deskę lub sklejkę pokrywa się płótnem i warstwą mieszaniny kredy szampańskiej i kleju króliczego. Po wyschnięciu szlifuje się całość do uzyskania gładkiej powierzchni kredowego gruntu. Wykonanie podobrazia zajmuje ok 2-3 tygodni, ale zależnie od stopnia zaawansowania twórcy, proces może ulec wydłużeniu…

Tempery kupuje się w postaci suchych, sproszkowanych pigmentów naturalnych lub też ich syntetycznych zamienników. Następnie pigmenty te łączy się z użyciem tzw. medium zmieszanego z żółtka jajka, białego wytrawnego wina i kilku kropel olejku goździkowego. Podczas malowania można temperę rozcieńczać i czyścić wodą.

Technika malowania temperą mimo, że jest niezwykle czasochłonnym i raczej mozolnym procesem twórczym, w połączeniu z technikami pozłotniczymi, pozwala uzyskiwać niezwykle oryginalne efekty.

W moich obrazach temperowych dominuje ornamentyka, bogactwo koloru i wszystkie elementy typowe dla sztuki secesyjnej. Inspiracje do nich czerpię z bogatego dorobku Gustava Klimta, Edwarda Okunia i innych mistrzów tego okresu. Nie ograniczam się jednak tylko do artystów tej epoki. Moje zainteresowania obejmują także malarstwo Veermera, Van Eycka, Tycjana, Velasqueza, Da Vinciego, Boticellego, Bruegela, Boscha… Tematyka obrazów jest różna, ale pasjonuje mnie modelowanie twarzy, włosów jako ozdoby i możliwość wykorzystania ich naturalnej falistości jako linii – formy dekoracyjnej w obrazie. W malarstwo temperowe wplatam elementy ozdobne jak np. złocenia przy użyciu prawdziwego złota czy też srebra. Staram się, aby wszystkie elementy stanowiły spójną całość i były intrygującym akcentem kolorystycznym.

 

"Zaczynam od pomysłu, który następnie staje się czymś innym...” 

Pablo Picasso